۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۱۲

مهر گزارش می دهد؛

آبگیری کام سدهای لرستان را شیرین نکرد/ مطالبات میلیاردی پیمانکاران همچنان باقیست

آبگیری کام سدهای لرستان را شیرین نکرد/ مطالبات میلیاردی پیمانکاران همچنان باقیست

خرم آباد - خبرگزاری مهر: با آبگیری دو سد ایوشان و مروک بالاخره استان لرستان صاحب دو سد کوچک شد، هر چند که خبر مطالبات میلیاردی پیمانکاران همچنان کام این پروژه ها را تلخ نگه داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، با حضور رئیس جمهوری امروز دو سد در استان لرستان آبگیری شد، سدهایی که البته برای تکمیل و بهره مندی از این پروژه ها باید تا انتهای سال 92 منتظر باقی بمانیم.

از سوی دیگر افتتاح مروک و ایوشان هر کدام با اما و اگرهایی نیز مواجه است، در مورد مروک ماجرای سد بالادست کمال صالح همچنان موضوع و سوژه داغ است که می تواند در بلندمدت بهره وری حداکثری از این سد را با مخاطرات جدی مواجه کند.

بد نیست بدانیم که امروز در حالی آبگیری از سد مروک با حضور رئیس جمهوری آغاز شد که افتتاح سد "کمال صالح" در استان مرکزی و بالادست مروک این نگرانی را ایجاد کرده است که دیگر آبی باقی نماند که پشت سد مروک در استان لرستان جمع شود.

دو سد کمال صالح در استان مرکزی و مروک در استان لرستان در یک حوزه آبریز در سال 82 آغاز شده اند که اراکی ها توانستند در این میان زودتر عملیات اجرایی پروژه خود را به اتمام برسانند.

این در حالیست که سد "کمال صالح" در استان مرکزی در اردیبهشت ماه سال 90 با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد و امروز نیز در همین حوزه آبریز رئیس جمهوری سد مروک را در خردادماه 92 افتتاح کرد تا آینده این سد در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

سد مروک در استان لرستان امیدوار است که سد کمال صالح 30 درصد آب خود را رهاسازی کند تا بخشی از مخزن این سد لرستانی پر شود؛ موضوعی که با توجه به برنامه های مسئولان استان مرکزی برای آب سد کمال صالح در راستای انتقال و تأمین آب مورد نیاز شهر اراک، شازند و صنایع بزرگ منطقه در افق 20 ساله را از محل این سد، نگرانیها را افزایش داده است.

به هر روی در مورد پروژه های افتتاح شده طی امروز این تنها نکته ای نیست که مردم را نگران کرده و مسائل دیگری نیز روند اجرای پروژه های سدسازی استان را تحت الشعاع قرار داده است.

با وجود آبگیری از این دو پروژه شنیده می شود که پیمانکاران پروژه های سدسازی لرستان به دلیل عدم دریافت مطالبات خود کار را تعطیل کرده اند به طوریکه بر اساس آمار موثق در حوزه سدسازی لرستان بیش از 120 میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران وجود دارد.

با این تفاسیر پیمانکاران برای ادامه کار در پروژه ها این حوزه دست کشیده اند، موضوعی که می تواند منجر به رکود فعالیتها در این بخش شود و به نظر چنین هم شده است.

به هر روی علی رغم اینکه مردم مدتها منتظر آبگیری رسمی پروژه های سدسازی استان بودند ولی با وضعیت بدهی های دولت در این بخش به نظر می رسد این افتتاح ها هم کام پروژه های استان را شیرین نخواهد کرد چرا که برای رسیدن آب به اراضی مردم باید ضمن تکمیل مراحل احداث سد، شبکه های پایین دستی آن نیز ایجاد شود که با وضعیت کنونی اعتبارات و بدهی ها در این بخش چندان نمی توان به این امر امیدوار بود.

بنابر این گزارش استان لرستان با دارا بودن 12 درصد آبهای جاری کشور و 552 میلی متر بارندگی یکی از مناطق مهم کشورمان در حوزه آب محسوب می شود؛ پتانسیلی که دهها سال است بدون استفاده رها شده و مردم این استان منتظر به نتیجه رسیدن پروژه ها در این بخش و دیدن آثار و برکات پرآبی بر روی معیشت خود هستند.

هر ساله این استان به چالشهای جدی در زمینه خشکسالی و کمبود آب مواجه است، موضوعی که برای رفع آن نیازمند به نتیجه رسیدن پروژه های سدسازی استان هستیم و تحقق این امر نیازمند نگاه کارشناسی دولت و تخصیص اعتبارات ویژه به این استان پرآب است چرا که تا زمانی پول به پروژه های استان تزریق نشود شاهد به طول انجامیدن 10 ساله پروژه های کوچک با بدهی های میلیاردی خواهیم بود.

کد خبر 2062494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha